UAM – Ancient History (Facultad: Filosofía y Letras)

1st SEMESTER (Fall)

17773 - Arqueología de Oriente y Egipto


1: Archaeology of Ancient Egypt
1.- Introduction to the archaeology ancient Egypt. Chronology. Geographical
enviroment. Cultural materials: mud, mud-brick and pottery; faience and
glass; linnen, papyrus and other organic materials.
2.- Predinastic cultures of Upper and Lower Egypt.
3.- The raise of the State and the so-called Dynasty 0. The union of the Two
lands iconography.
4.- Funerary archaeology in ancient Egypt (1): necropolises, monumental
tombs and other kind of burial from the Archaic Period to the New Kingdom.
5.- Funerary archaeology in ancient Egypt (2): Royal and nobles necropolises.
Royal tombs and other kind of burials: from the Third Intermediate Period to
the Late Period.
6.- Mummies, coffins and other good graves items in ancient Egypt.
7.- Evidence of life in ancient Egypt. Villages and towns archaeology.
8.- The archaeology of temples and other worship sites. Old Kingdom funerary
temples. The New Kingdom “Millions of years” temples. Ptolemaic Temples.
Iconography, power and ideology.
2: Mesopotamia and the Near East.
9.- Introduction to the archaeology of Mesopotamia and the Near East.
Chronology. Geographical environment.
10.- The rise of the urban civilization in Mesopotamia. Sumer. The Archaic
Dynastic Period.
11.- Akkad, the first Mesopotamian Empire.
12.- From the fall of Akkad to the Paleo-babilonian Period.
13.- Hati and the Anatolian environment.
14.- Ugarit and Canaan. The pre-phoenician stage. Asiria.

17777 - HISTORIA DE ROMA MONÁRQUICA Y REPUBLICANA


1. Introducción
2. Itálicos, etruscos y griegos
3. La fundación de Roma y primeros reyes
4. Dinastía etrusca y comienzos de la República romana
5. La República romana en el s. IV a.C.
6. Las Guerras Púnicas
7. La expansión romana por oriente y occidente en el s. II a.C.
8. La sociedad de la República clásica
9. Crisis de la República
10. Última generación republican

17782 - HISTORIA DE LA GRECIA CLÁSICA (HISTORY OF CLASSICAL GREECE)


1. La Pentecontecia I. Democracia e imperialismo en Atenas
2. La Pentecontecia II. Esparta en época clásica
3. Polis, koinon y monarchia. Las estructuras políticas del clasicismo
4. Los ejércitos griegos. Las naves de guerra
5. Sociedad, economía y vida cotidiana
6. La religión y los templos. Los Juegos.
7. La Guerra del Peloponeso
8. El mundo griego en la primera mitad del siglo IV
9. Filipo II y el ascenso de Macedonia
10. Alejandro Magno
11. El Occidente griego en época clásica

17783 - Arqueología de Grecia (The Archaeology of Greece)


Tema 1: La Geografía física y humana de la Grecia antigua. Aproximación a la Historia de la Arqueología de Grecia. El concepto de lo “griego”. El problema
arqueológico de la “llegada de los griegos”.
Se analizará un problema que tiene vertientes arqueológicas y linguísticas y que es, aunque especialmente enrevesado, especialmente útil para un arqueólogo en formación en tanto que plantea probleas claves de análisis, como la presencia de diversas teorías para explicar los mismos datos, problemas ideológicos, etc.
Tema 2: La formación de la cultura micénica. Análisis de la formación de los Círculos A y B de Micenas.
A través del estudio de los Círculos A y B, dentro de los parámetros de la “Arqueología de la Muerte”, se
analizará no sólo el proceso de formación del mundo micénico desde el HM, sino los modernos métodos de trabajo. Se hará mediante un seminario.
Tema 3: El palacio micénico como centro de poder.
Análisis concreto y detallado de un palacio, preferiblemente Micenas o Pilo. Incluyendo la problemática de los almacenes, cerámica…
Tema 4: El colapso del sistema palacial y la Edad Oscura en Grecia.
Análisis detallado, separando el estudio sistemático de los datos arqueológicos, epigráficos y textuales, del estudio de las -diversas y contradictorias- hipótesis sobre las causas.
Tema 5: El llamado ‘Renacimiento’del s. VIII y sus consecuencias.
Análisis de los elementos de cultura que en lo sucesivo definirán el mundo griego (nacimiento del templo exento, narrativa en cerámica, alfabeto, colonización, formación de la polis con asty y chora, etc.
Estudios de caso a aprti de la cerámica del Geométrico Reciente.
Tema 6. El periodo ‘Orientalizante’Corinto.
La cerámica protocorintia, el nacimiento del orden dórico y de la escultura monumental. Ejemplos concretos, en especial del ámbito de Corinto.
Tema 7. La configuración arquitectónica y urbanística de la polis.
Arquitectura religiosa arcaica. Los grandes santuarios panhelénicos.
Análisis de caso: el santuario de Delfos.
Tema 8. El kuros, espejo de la mentalidad aristocrática arcaica.
Análisis de la escultura arcaica, en especial el kuros, desde el punto de vista del análisis del contexto arqueológico. Estudios de caso
Tema 9. La cerámica de Figuras Negras de Atenas y su entorno social.
Incluyendo el análisis del debate Boardman/Vickers-Gill sobre el estatus del artesano y el papel económico de la cerámica.
Tema 10. Urbanismo griego clásico.
El caso de Atenas. Acrópolis, Agora y Murallas.
Tema 11. El mundo funerario.
El cementerio del Cerámico en época clásica.
Tema 12. El desarrollo de la ciudad griega a partir del s. IV a.C.
Especial énfasis en los grandes aspectos del trazado urbano, en el ámbito colonial y en Oriente

17792 - Arqueología de la Península Ibérica: Paisajes, Ciudades y Culturas


BLOQUE 1: ARQUEOLOGÍA PROTOHISTÓRICA BLOQUE 2: ARQUEOLOGÍA DE LA HISPANIA ROMANA Y VISIGODA BLOQUE III: ARQUEOLOGÍA MEDIEVAL DE LA P. IBÉRICA

17793 - HISTORIA DE GRECIA EN ÉPOCA HELENÍSTICA (HISTORY OF HELLENISTIC GREECE)


1.- La evolución política del mundo helenístico
2.- Realeza y Estado en el mundo helenístico
3.- Las estructuras económicas y sociales del Helenismo
4.- La cultura helenística
5.- La Macedonia antigónida
6.- Egipto y el Reino lágida
7.- El Imperio seléucida
8.- Ciudades y Confederaciones
9.- Pérgamo y otros reinos helenísticos

17800 - Historia y Gestión de Archivos y Bibliotecas (History and Management of Archives and Libraries)


Tema 1: Introducción: ámbito, conceptos fundamentales, propuestas de periodización histórica.
Tema 2: Los archivos y las bibliotecas en la Antigüedad.
Tema 3: Archivos y bibliotecas medievales: monasterios, concejos, universidades, señoriales, etc.
Tema 4: Archivos y poder en el Estado Moderno: la invención de la imprenta y su repercusión en los libros y documentos.
Tema 5. La Edad Contemporánea: los archivos ante las transformaciones de la administración en los siglos XIX-XX y el papel de las bibliotecas en la universalización de la cultura.
Tema 6: El panorama actual de los archivos y las bibliotecas.

17806 - Mitología Clásica (Classical Mythology)


1) Introducción a la Mitología Clásica. El mito clásico como fuente de inspiración en el arte. Conceptos básicos. Iconografía e iconología. Simbolismos.
2) «En el principio era Caos». El origen del mundo. Cosmogonía. Teogonía. Titanomaquia. Gigantomaquia. Los dioses olímpicos: Doce retratos de perfil.
3) Paternidad: Zeus. Amor conyugal: Hera.
4) Fecundidad/maternidad: Deméter. Prosérpina. Hades y el mundo de Ultratumba.
5) La luz: Apolo.
6) La castidad, la caza: Ártemis.
7) El pensamiento, la defensa de la ciudad: Atenea.
8) El amor: Afrodita. Eros. Cupido y Psique.
9) Dioniso. El thyasos dionisíaco.
10) Creación de los hombres: Prometeo.
11) Orígenes del teatro. El teatro, vehículo para conocer la mitología. Conceptos. Tragedia y mito.
12) Los héroes. Introducción general. Rasgos comunes. Seres adictos a la heroína.
13) Héroes (I). La fuerza doria: Hércules. Doce trabajos canónicos… y algunos trabajillos más.
14) Héroes (II). La inteligencia ateniense: Teseo.
15) Héroes (III). Héroe de la liberación: Perseo.
16) Héroes (IV). Las grandes empresas colectivas: Jasón y los Argonautas.
17) Ciclo tebano. Origen de Tebas. Edipo. Siete contra Tebas. Antígona.
18) «Aquí fue Troya». La guerra que desencadenó la belleza de una mujer.
19) Los nóstoi. Agamenón, fin trágico. De Troya a Ítaca, toda una odisea: Ulises.
20) Sólo algunos caminos conducen a Roma: Eneas.
21) Los héroes clásicos en el séptimo arte. Personajes, argumentos, desenlaces

17807 Lenguas y pueblos indoeuropeos / Indo-European Language


Initially will address a historical interpretation to the emergence of the phenomenon of Indo-European languages ​​from the archaeological record, by applying an interdisciplinary approach, where comparative ethnography and anthropology are also specific weight. In the second part of the course is intended for students to become familiar with the comparative method and is able to reconstruct an Indo-European form from the forms documented in the languages ​​derived. The student also must recognize morphological categories and syntactic structures of the languages ​​derived recurring and will determine its origin and evolution from Indo-European. Overall, the course will encourage analytical and critical thinking of students. In the second part of the course, the performance and delivery of comparison and reconstruction exercises and preparation of reviews form part of the tasks of the student.
AGENDA I. BLOCK AND ARCHAEOLOGY PREHISTORIC
1. The discussion of the Indo-Europeans from archeology.
2. Chalcolithic peoples of Europe. Kurgans of the Campaniforme. Three. Societies of the European Bronze Age.
4. Celtic, Latin and Greek, the emergence of Indo-European states. II.
LANGUAGE BLOCK 5. The consolidation of comparative linguistics as a discipline. Indo-European reconstruction: issues and methods.
6. The Indo-European dialectal fragmentation.
7. The phonological system of the Indo-European languages ​​derived: 7.1. Consonants.
7.2. Liquid and nasal. 7.3. Laryngeals.
7.4. Members. August. Reconstruction of Indo-European morphological and syntactic 8.1. Typological features of Indo-European.
8.2. The classes of words in Indo-European and its operation. The root structure. 8.3 The name and categories. 9. The verb and its categories.

Level: Elective

17811 Introducción a las Lenguas Antiguas del Próximo Oriente / Introduction to Ancient Near Eastern Languages


The course program includes the following:
1. Basis of scientific work
2. Cuneiform writing
3. Main cultures that used cuneiform 4. Introduction to the Sumerian language 5. Introduction to Akkadian
The program of the course Includes the following points: 1. Bases of a scientific work 2. The cuneiform writing
3. Primary cultures used the cuneiform writing That 4. Introduction to the Sumerian language
5. Introduction to the Akkadian language

Level: Elective

2nd SEMESTER (Spring)

17772 Historia del Antiguo Egipto / History of Ancient Egypt


I. – INTRODUCTION 1. – Sources for the study of ancient Egyptian history. Two. The rediscovery of ancient Egypt. Three. – The geographical environment and its influencia.II. – HISTORY OF EGYPT PHARAONIC 4. – From the origins to the First Intermediate Period. May. – Egypt during the Middle Kingdom and the Second Intermediate Period. June. – The New Kingdom Egypt. July. – Third Intermediate Period and Low Season. III. – SOCIETY AND CULTURE 8. – The economic foundations.
9. – Society.
10. – Religion and religious expressions. 11. – The culture of the scribes.
12. – Art and artistic expression.

Level: 2nd year


17776 Grecia y el Mediterráneo Arcaico / Archaic Greece and the Mediterranean


Item 1. – From Obscure to Archaism Centuries. The beginning of the first millennium BCE in the Aegean and the Levant mediterráneo.Tema 2. – Urban development and commercial and colonial expansion fenicias.Tema 3. – Past, Present and identity: Homer and Hesiod.
Item 4. – The formation of the polis in Greece. Origins and mechanisms. Item 5. – The Greek commercial and colonial expansion around the Mediterranean. Causes, mechanisms, significado.Tema 6. – Colonization and interaction of cultures in the central Mediterranean and occidental.Tema 7. – The social, economic and military in the Greek world. Item 8. – The construction of politics in Greece. Tyrants and legislators. Item 9. – Interstate relations in the archaic Greek world. Shrines, festivals, athletics. Item 10. – Athens and Sparta during the Archaic period. Item 11. – Beyond Sparta and Athens: Greek regional geography. Item 12. – An era of conflict: Greeks, Persians and Phoenicians.

Level: 2nd year

17778 Arqueología del mundo antiguo / Archaeology of the Ancient World


BLOCK 1. Greek Archaeology 1.1. – Introduction. Classical Archaeology. History of research and theoretical currents. The geographical environment of the Greco-Roman world.
1.2. The Bronze Age. The Mycenaean culture and contributions of the Minoan world. 1.3. Town and Country. The polis and its material manifestation. The urbanism. 1.4. Shrines and Temples: abodes of the gods and men resources. 1.5. The architecture of the city. Edilicia. Civil buildings. Housing.
1.6. The ‘city of the images’: sculpture in the Greek ideal.
1.7. The ‘archeology of death’ in the Greek world.
1.8. The instruments of daily life: pottery.
BLOCK 2. The Roman world
2.1. Introduction. Rome in the sources: Etruria and Latium.
2.2. The city and the countryside in the Roman mind. Urbanism.
2.3. The architecture of the city’s public buildings.
2.4. A tidy mind: Tempos and shrines of Rome.
2.5. Image of power and image of the family in Rome.
2.6. From craft to industry in Rome.

Level: 2nd year

17786 Historia de la Lengua Griega / History of the Greek Language


1) The Greek language as Indo-European language. 2) Basic principles of phonetics and phonology of the Greek language. 3) Main morphological characteristics of the Greek language. 4) Main features of the Greek language syntax.
5) Ancient Greek dialectal division.
6) The Mycenaean Greek.
7) The Greek epic.
8) Greek poetry.
9) The classical Greek prose.
10) The Greek in the Hellenistic period.
11) Medieval Greek.
12) Modern Greek.

Level: 3rd year


17787 Historia de la Lengua Latina / History of the Latin Language


1. General introduction. Difficulties of a history of the Latin language. Singularities of the history of the Latin language.
2. Latin and other Indo-European languages​​. From Indo-European to Latin: fundamental aspects of its evolution phonetics, morphology and syntax in relation to the Indo-European prototype 3. Linguistic plurality of Ancient Italy: Italic languages ​​Italic languages ​​and no. Osco, Umbria and central Italic dialects. Main epigraphic documents at our disposal.
4. The various Latin dialects. Major known archaic texts. May. The Latin of daily use and the beginning of literature: Plautus.
6. The Greek influence. Stages and importance.
7. Expansion of the Latin language by Italian soil and the Mediterranean. Expansion stages.
8. The development of the literary language.
9. The Latin called “”vulgar””. The Latin late imperial era. Main features. Importance. Special Languages​​, Latin Christians.
10. The influence of new languages ​​on the Latin spoken truly: Germanic, Celtic, Greek, sustrado languages​​, Arabic.
11. Rupture of the unit. Considerations on the Causes of the linguistic fragmentation of Romania. The emergence of national languages.
12. Outline of a characterization of Latin called “”medieval””. The Latin Renaissance. Survival of the Latin language. General conclusions.

Level: 3rd year


17788 Roma antigua en el patrimonio europeo / Ancient Rome European heritage


Item 1. Introduction . The maturity of a civilization and the importance and durability of his legacy. Rome and the ‘ Revivals ‘ history. Item 2 . The forging of their own culture. The Italo -Etruscan substrate and the Hellenization . The search program of a cultural landscape itself : affirmation new material kosmos Roman cultural and ka based in city and its characterization ( planning and urban ) . Item 3 . The management and control of territory. The geographical and topographical knowledge . Representation systems and planning tools ( groma , chorobates and diopter ) . Maps and plans ( Orbis Pictus, Form Urbis ) . Item 4 . The articulation of territory: urban centers and roads. The highways and engineering at your service: the bridges. The sea and its routes : harbors and lighthouses . Item 5 . The field . Agriculture in Roman times : legacies and contributions. Spatial field: centuriations . The techniques and agricultural instruments . The Villae : Urbs in Rure and economic function. Item 6 . The center of the city: the city. Spatial Urbicus : sacred geometry functionality. Main areas of the city : the Forum . The suburbia : housing, work , necropolis . The importance of burial spaces . Item 7 . Urbicus space construction . Formation of the ‘ architectural culture ‘ Roman : construction techniques and major architectural types (the temple , the house , the baths , theater , amphitheater , circus ) . The urban provision : provision and conduct of water ( aqueducts , fountains , sewer ) . Item 8 . The beautification of urban spaces . The ‘ art culture ‘ Roman and training. The sculpture : memory and self-representation of the city and the public : portraiture, historical relief . Forms of architectural ornamentation . The painting . Item 9 . Lesson conclusive. At the end of the tour of the Roman architectural and artistic culture , examining how much of that reality, that legacy is visible in the city today as the same Madrid : in their public spaces ( streets and squares , gardens and parks as the Retreat . ..) , in its most representative buildings ( Palace of Congress, Bank of Spain , La Bolsa , Prado , etc. . ) , in their memorials ( arches and doors) , in their sources, etc. .

Level: 3rd year


17789 Historia de la Hispania romana / History of Roman Hispania


1. Documentary sources and resources for the study of Roman
2. Hispania before the Romans, peoples, cultures and languages 3. Roman expansion in the Iberian Peninsula (I): Punic War the Roman Celtiberian wars (218-133 BC)
4. Roman expansion in the Iberian Peninsula (II): From Numancia to Astur-Cantabrian Wars (133-19 BC)
5. Hispania Republican era: interaction and integration
6. Hispania in the early empire: provincial and urban life organization
7. The crisis of the third century and Hispania low empire.
8 Romans and Germans. Of wealth, people and beliefs of Roman. Economy, society and religion
9. Epilogue. The cultural legacy of Roman Hispania

Level: 3rd year

17796 Historia de la Roma Imperial / History of Imperial Rome


1. Introduction
2. The Principality of Augusto
3. Dynasties July – Claudia and Flavia
4. Apogee of Empire: the Antonine
5. Severan Dynasty and military Anarchy
6. Diocletian and the Tetrarchy
7. Constantine and Valentinian Dynasty
8. Theodosius and the “”partitio imperii”
9. Barbarian Migrations
10. Kingdoms Roman – Germanic West and the “”renovatio imperii”<br /><br />Level: 4th year

17812 Historia de Oriente: del Imperio Asirio a los Imperios Iranios / History of the East: the Assyrian Empire to the Empires Iranians


1. – Introduction. New horizons and problems
2. – Roots and world history deluge-Aramaic and Phoenician
3. – Power and ecology: Urartu and the peoples of Central and Western Anatolia I. – Practices in Classroom 4. – Arabia in the first millennium. Kingdoms of Yemen and Central Arabia, people of Iron in Oman
5. – Model of empires: Assyria and its hegemony in June. – Central Asia in the Age of Iron: Dehistán, the Piedmont, Margiana and Bactrian II. – Practices in Classroom 7. – The Neo-Babylonian Empire. History and culture of Babylon
8. – Aryans, Medes and Persians. The “”Great King” Achaemenid Empire and 9. – Parthia and the rule of births III. – Aula10 Practices. – “”King of Kings of Iran and not Iran.” The Sassanid Empire.

Level: Elective

MORE INFO:

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*Desdoble: Es el equivalente a un Discussion Group. Solamente tienes que ir a uno de los dos desdobles.

Normalmente vas a un grupo o a otro por orden alfabético pero siempre puedes cambiar tu desdoble hablando con tu profesor.

Recuerda que no puedes elegir clases de primer año.

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